Pressade restauranger i Växjö centrum – så vill de göra för att överleva
I en genomgång av årsredovisningarna för restaurangerna i Växjö centrum upptäckte Smålandsposten sju rörelser som såg ekonomiskt sköra ut inför årets prövningar.
Nu har en av dem, Shady Burgers, gått i konkurs.
Ett stenkast bort ligger ett annat pressat hamburgerhak: Bastard Burgers.
Senaste förlängda räkenskapsåret blev resultatet minus 760 000 kronor. Vid årsskiftet var det egna kapitalet 91 000. I bolaget Bastard Burgers Växjö finns även restaurangen på Grand Samarkand.
Marginalerna är små att klara ytterligare ett tufft år, om inte ägaren går in med kapital.
Skiftledaren Isabella Popovska märker av att det är tuffa tider.
– Ibland vill folk komma hit och äta och ibland vill ingen.
Hon berättar att de försörjer sig på helgerna och att de under höstlovet fick många kunder.
– Det jämnade ut torkan.
Isabella Popovska pratar om att människor har mindre i plånboken.
– Intresset har minskat, i Växjö är det pizzor och hamburgare som går runt. Jag skulle absolut vilja säga att det finns för många hamburgerställen i Växjö. Alla har tryffelmajonnäs.
Är ni oroliga för att förlora jobbet?
– Nej, nej. Herregud. Så länge man lever och gör merförsäljning så löser det sig. Det är inte katastrof.
Smålandsposten har förgäves sökt Bastad Burgers ägarrepresentanter vid flera tillfällen.
Det finns fler exempel på restauranger än de som säljer hamburgare som har det kärvt ekonomiskt. Den asiatiska fusionsrestaurangen Keun Joo klarade positivt resultatet i fjol med knapp marginal, under 4 000 kronor. Men det var tack vare ett koncernbidrag på 670 000 kronor.
Med ett eget kapital på 54 000 kronor kan det åter bli upp till ägarna om Keun Joo ska ha någon framtid.
– Det skiljer sig nog mycket mellan krogarna i stan och vi väljer att gasa, säger en av ägarna Martin Hultenheim.
– Vi ser en positiv trend. Sista månaden har vi ökat jämfört med månaden innan och förra året. Vi försöker vara kreativa och erbjuda våra gäster mer än vad vi normalt gör, säger Martin Hultenheim och nämner after work och vinmiddagar.
När Keun Joo öppnade pågick ombyggnader utanför vilket försvårade för gäster att hitta dit.
Hur ska ni göra för att gå plus nästa år?
– Vi ska nog vara konsekventa med det vi gör. Vi ska bara få fler att hitta hit genom att synas i sociala medier. Vi har anställt en person som ska göra vår marknadsföring. Sedan hoppas vi på att våra gäster ska sprida ordet. Det ser vi som ett vinnande koncept, säger Martin Hultenheim som utgår från att restaurangen finns kvar nästa år.
Varför har restaurangerna det tufft i Växjö?
– Jag tror att vi är för många restauranger. Ett par stycken behöver försvinna. Många har fått en idé om att öppna en restaurang och tjäna en massa pengar utan att man vet vad man gör. De som gör det med passion och känsla tror jag överlever.
På Sandgärdsgatan finns Izakaya Station som började servera asiatisk junkfood under pandemins första år. Som nystartad var det svårt att få pandemistöd.
I stället har ägarna skjutit till kapital när resultatsiffrorna under flera år varit röda. Inom koncernen finns välmående Izakaya Moshi i Växjö, men i somras försattes en systerrestaurang i Jönköping i konkurs.
– Ja, det har verkligen varit några tuffa år för oss i restaurangbranschen. Det som påverkar oss mycket just nu är att råvarorna blivit 20 till 30 procent dyrare. När kronan är svag blir viktiga varor som ris väldigt kostsamma, säger Izakaya Stations delägare Daniel Djurvall som även lyfter fram dyrare el och högre hyra.
Han säger att det märks i branschen att kunderna är sparsamma.
– Vardagskvällar har blivit lugnare, många sparar in på lunch och man köper inte lika mycket hämtmat. Men på helgen kommer gästerna.
Hur går det för er?
– Trots alla de här utmaningarna går Izakaya Station helt ok. Vi försöker anpassa personaltäthet efter gästerna, likaså menyerna efter vilka råvaror som är i säsong. De är ofta både billigast och godast. Vi tycker om det vi gör och jag tror att det är därför våra gäster fortsätter komma.
– Men läget är definitivt tuffare över lag än tidigare. För oss gäller det att hela tiden anpassa oss och ställa om snabbt när det behövs.
På Västergatan serverar Urban Smak street-food-inspirerad mat. Försäljningen har minskat successivt under flera år.
– Att driva restaurang och ha familj är tufft så man får välja sina bataljer. Man kan inte köra luncher och alltihop med en liten restaurang. I stället för att omsätta mer och betala mer personal har jag valt att omsätta lite mindre men i slutändan är det typ samma sak, säger krögaren Carlos Villabona.
Trots en liten uppgång i försäljningen till 1,3 miljoner kronor i fjol blev resultatet negativt, minus 126 000. Med ett eget kapital på 195 000 var bufferten liten när Urban Smak klev in i ekonomiska tufft 2023.
– Hyran blev lite högre, inköpspriserna och elkostnaderna också. Det speglar läget, men vi kämpar vidare.
Carlos Villabona säger att han inte låter sig stressas. För tillfället rullar det på som det ska.
– Det är upp och ner. Någon vecka är bra, någon vecka är så där.
Hur ser du på framtiden för Urban Smak?
– Jag har haft restaurangen i snart tio år så jag börjar bli trött på att driva den. Jag har gjort mitt. Vi får se, jag måste hitta något annat att göra först.
Toba Oguz drev Shady Burgers som gick i konkurs. Han fortsätter med Texas Longhorn vid Båtsmanstorget. Inför 2023 såg läget pressat ut även för den restaurangen.
– Det är ingen risk att Texas går i konkurs just nu, men man ska aldrig säga aldrig. Det räcker med tre dåliga månader, säger Toba Oguz och förklarar att de kämpar på.
Han tycker att restaurangen sedan starten funnit sin målgrupp med människor som vill betala för att äta kötträtter.
Märker ni av inflationen?
– Huvudkontoret insåg under corona att vi behöver fler budgetvarianter på menyn. Lite mer mat som passar alla plånböcker. På grund av sociala medier ser vi fortfarande att folk vill gå ut och äta. Risken är att man väljer ett budgetalternativ, man väljer inte direkt det dyraste alternativet.
På sociala medier ser man folk gå ut och äta, för att fota sin mat, och de väljer just de billigare alternativen.
I fjol gick rörelsen back med 222 000, men ett svagt positivt resultat räddades genom överföring av tidigare vinster från en periodiseringsfond. Det egna kapitalet var vid årsskiftet nere på 220 000 kronor.
– Man får hoppa in själv i restaurangen för att spara på timmar. Man får se över sina kostnader, säger Toba Oguz.
Hur ser du på Texas Longhorns framtid?
– Den ser ganska ljus ut. Vi har funnits här i snart sju år och omsättningen är stabil.
En av de restauranger som funnits längst i Växjö city är Koh Thai som har en 20-årig historia. Sedan pandemin slog till har det varit kärvt för Thairestaurangen vid Kronobergsgatan.
Med en omsättning på 2,8 miljoner kronor blev resultatet i fjol minus 759 000. Vid årsskiftet var även det egna kapitalet negativt, minus 878 000 kronor. Om restaurangen ska överleva lär det krävas drastiska åtgärder.
Smålandsposten har pratat med ägaren som inte vill ställa upp på en intervju.