Annons
Växjö

Så många miljoner sparar Länstrafiken på de nya bussarna

Medan stadsbussarna blir försenade står det nu klart att 127 regionbussar står redo att trafikera vägar och gator i Kronobergs län. Något som ska spara in 50 miljoner kronor per år för Länstrafiken.
Växjö • Publicerad 30 november 2023
Två sprillans nya bussar som ska gå i linjetrafik ute i Kronobergs län. Bussarna känns igen på sin gröna färg och drivs med biogas.
Två sprillans nya bussar som ska gå i linjetrafik ute i Kronobergs län. Bussarna känns igen på sin gröna färg och drivs med biogas.Foto: Jonas Engman

En glimt av hela Kronobergs län visas på de sprillans nya mörkgröna regionbussarna som står redo att köras. Korrö i Tingsryd, Vattentornet i Hovmantorp och Huseby bruk i Alvesta kommun.

På Kvarnvägen kan vi se de nya bussarna i förgrunden till de gamla som verkar ha gjort sitt. De ska gå på både Biogas och HVO.

Här saknas innehåll

Annons

Länstrafiken i Kronoberg har tecknat ett tolv år långt avtal med Connect bus som ska leverera bussar och trafik i Kronobergs län.

– Ska vi få ut det mest kostnadseffektiva lösningen så är det använda bussarna så länge som möjligt. Vi ställer krav att de ska vara i ett visst skick under hela avtalstiden, säger Länstrafikens trafikdirektör Pär Welander som räknar med att den nya eltekniken kommer göra att bussarna håller längre.

Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg och Jonas Kempe, VD Connect Bus AB framför två av de nya bussarna som snart ska rulla ute i länet.
Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg och Jonas Kempe, VD Connect Bus AB framför två av de nya bussarna som snart ska rulla ute i länet.Foto: Jonas Engman

Länstrafiken har under de senaste åren gått flera miljoner back. Framförallt på grund av pandemin. Men med det nya avtalet räknar de med att spara in 50 miljoner kronor per år.

– Vi behöver få upp intäkterna i trafiken och det jobbar vi med. Samtidigt blir det nya avtalet kostnadseffektivt för att vi har ett trafikföretag som vi nu jobbar med.

Smålandsposten har tidigare berättat att det finns en risk att de nya stadsbussarna som ska gå på el blir försenade. Nu står det klart att det blir så.

– Anledningen till att stadsbussarna blir försenade är på grund av komponentbrist hos tillverkaren. Stadsbussarna som ska gå på el kommer gradvis komma till Växjö under våren, säger Jonas Kempe, Vd på Connect bus.

Jonas Kempe, vd på Connect Bus AB
Jonas Kempe, vd på Connect Bus ABFoto: Jonas Engman

Vad har ni för lösning tills att de nya är på plats?

– Trafiken kommer köras vidare med de bussar som körs i dag. De har hyrts in.

Många boende har klagat på att Växjös stadsbussar bullrar för mycket. 2018 krävde Växjö kommun åtgärder på att minska det ”starka lågfrekventa” bullret.

Kommer det bullra mindre med de nya bussarna?

Annons

– När det kommer till elbussarna i stadstrafiken kommer de inte bullra alls. Många i Växjö kommer uppleva att det blir mycket bättre. Resterande fordon är mycket modernare och har en mycket lägre ljudnivå. Biogasbussarna kommer låta betydligt mindre, säger Pär Welander.

Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg
Pär Welander, trafikdirektör Länstrafiken KronobergFoto: Jonas Engman
Elvedin BasicSkicka e-post
Jonas EngmanSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons