Så många miljoner sparar Länstrafiken på de nya bussarna
En glimt av hela Kronobergs län visas på de sprillans nya mörkgröna regionbussarna som står redo att köras. Korrö i Tingsryd, Vattentornet i Hovmantorp och Huseby bruk i Alvesta kommun.
På Kvarnvägen kan vi se de nya bussarna i förgrunden till de gamla som verkar ha gjort sitt. De ska gå på både Biogas och HVO.
Här saknas innehåll
Länstrafiken i Kronoberg har tecknat ett tolv år långt avtal med Connect bus som ska leverera bussar och trafik i Kronobergs län.
– Ska vi få ut det mest kostnadseffektiva lösningen så är det använda bussarna så länge som möjligt. Vi ställer krav att de ska vara i ett visst skick under hela avtalstiden, säger Länstrafikens trafikdirektör Pär Welander som räknar med att den nya eltekniken kommer göra att bussarna håller längre.
Länstrafiken har under de senaste åren gått flera miljoner back. Framförallt på grund av pandemin. Men med det nya avtalet räknar de med att spara in 50 miljoner kronor per år.
– Vi behöver få upp intäkterna i trafiken och det jobbar vi med. Samtidigt blir det nya avtalet kostnadseffektivt för att vi har ett trafikföretag som vi nu jobbar med.
Smålandsposten har tidigare berättat att det finns en risk att de nya stadsbussarna som ska gå på el blir försenade. Nu står det klart att det blir så.
– Anledningen till att stadsbussarna blir försenade är på grund av komponentbrist hos tillverkaren. Stadsbussarna som ska gå på el kommer gradvis komma till Växjö under våren, säger Jonas Kempe, Vd på Connect bus.
Vad har ni för lösning tills att de nya är på plats?
– Trafiken kommer köras vidare med de bussar som körs i dag. De har hyrts in.
Många boende har klagat på att Växjös stadsbussar bullrar för mycket. 2018 krävde Växjö kommun åtgärder på att minska det ”starka lågfrekventa” bullret.
Kommer det bullra mindre med de nya bussarna?
– När det kommer till elbussarna i stadstrafiken kommer de inte bullra alls. Många i Växjö kommer uppleva att det blir mycket bättre. Resterande fordon är mycket modernare och har en mycket lägre ljudnivå. Biogasbussarna kommer låta betydligt mindre, säger Pär Welander.