Annons
Växjö

Så vill LNU-studenterna utveckla intresset för SDHL

Växjö • Publicerad 27 januari 2023
Studenterna fick komma med förslag på hur  Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) kan utveckla verksamheten organisatoriskt, ekonomiskt, publikmässigt och sportsligt.
Studenterna fick komma med förslag på hur Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) kan utveckla verksamheten organisatoriskt, ekonomiskt, publikmässigt och sportsligt.Foto: EMMA WALLSKOG

Studenterna på Linnéuniversitetets program Coaching och Sport Management har fått pitcha idéer om hur Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) kan utveckla verksamheten organisatoriskt, ekonomiskt, publikmässigt och sportsligt.

SDHL:s Draknäste är ett av kursmomenten där studenterna får lägga fram idéer till den svenska damhockeyligans ledning för hur de kan få fler ögon på svensk damhockey.

Annons

Bland förslagen från studenterna finns reality-TV bakom hockeykulisserna, utökad interaktion med spelare och publik på sociala medier och pausunderhållning för hela familjen.

– Det här var verkligen superbra! Studenterna var spot on på flera områden som vi vet att vi behöver utveckla. Vissa förslag, som ökad strategisk närvaro på sociala medier ligger till och med redan i vår pipeline. Andra förslag, som till exempel uppdelning av serien i två geografiska ligor Nord-Syd och turnering med target score-matcher är bra förslag, men i nuläget svåra att genomföra i praktiken, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.

Den grupp som fångade ligaledningens intresse i störst utsträckning var kvintetten bakom konceptet kallat ”Disney On Ice”. Förslaget berörde segmentet barnfamiljer som är en SDHL:s huvudsakliga målgrupper. Enligt förslaget borde man använda pauserna för att lyfta de yngre spelarna i föreningen och locka med en variant på ”Disney On Ice” i periodpauserna i samarbete med konståkningsklubbar.

Fakta

Samtliga förslag som presenterades för SDHL:s ledning

Geografisk serieindelning - Nord och Syd i seriespel

Långsiktig breddsatsning för att få fler lag, fler spelare och därmed ökat intresse

Utökad marknadsföring via sociala medier

- Tävlingar, omröstningar, takeover av spelare, tränare, personal

- TikTok för storytelling och fler interaktioner

Target score-turnering

Turnering för SDHL- och damettanlag med korta snabba matcher med target score för att avgöra matcherna.

Reality-TV

- Bakom kulisserna i ett damhockeylag

- Tävlingar

- Rekrytera spelare, marknadsföring, publikintresse

”Ice To Survive”

Skapa en TV-serie för att nå ny publik

- Följa ligan bakom kulisserna under en säsong

- Hitta profiler

”Disney On Ice"

- Målgrupp barnfamiljer

- Använda pauserna för att lyfta de yngre spelarna i samma förening

- Locka med variant på ”Disney On Ice” i periodpaus (samarbete med konståkningsklubbar)

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons