Så vill LNU-studenterna utveckla intresset för SDHL
Studenterna på Linnéuniversitetets program Coaching och Sport Management har fått pitcha idéer om hur Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) kan utveckla verksamheten organisatoriskt, ekonomiskt, publikmässigt och sportsligt.
SDHL:s Draknäste är ett av kursmomenten där studenterna får lägga fram idéer till den svenska damhockeyligans ledning för hur de kan få fler ögon på svensk damhockey.
Bland förslagen från studenterna finns reality-TV bakom hockeykulisserna, utökad interaktion med spelare och publik på sociala medier och pausunderhållning för hela familjen.
– Det här var verkligen superbra! Studenterna var spot on på flera områden som vi vet att vi behöver utveckla. Vissa förslag, som ökad strategisk närvaro på sociala medier ligger till och med redan i vår pipeline. Andra förslag, som till exempel uppdelning av serien i två geografiska ligor Nord-Syd och turnering med target score-matcher är bra förslag, men i nuläget svåra att genomföra i praktiken, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.
Den grupp som fångade ligaledningens intresse i störst utsträckning var kvintetten bakom konceptet kallat ”Disney On Ice”. Förslaget berörde segmentet barnfamiljer som är en SDHL:s huvudsakliga målgrupper. Enligt förslaget borde man använda pauserna för att lyfta de yngre spelarna i föreningen och locka med en variant på ”Disney On Ice” i periodpauserna i samarbete med konståkningsklubbar.
Samtliga förslag som presenterades för SDHL:s ledning
Geografisk serieindelning - Nord och Syd i seriespel
Långsiktig breddsatsning för att få fler lag, fler spelare och därmed ökat intresse
Utökad marknadsföring via sociala medier
- Tävlingar, omröstningar, takeover av spelare, tränare, personal
- TikTok för storytelling och fler interaktioner
Target score-turnering
Turnering för SDHL- och damettanlag med korta snabba matcher med target score för att avgöra matcherna.
Reality-TV
- Bakom kulisserna i ett damhockeylag
- Tävlingar
- Rekrytera spelare, marknadsföring, publikintresse
”Ice To Survive”
Skapa en TV-serie för att nå ny publik
- Följa ligan bakom kulisserna under en säsong
- Hitta profiler
”Disney On Ice"
- Målgrupp barnfamiljer
- Använda pauserna för att lyfta de yngre spelarna i samma förening
- Locka med variant på ”Disney On Ice” i periodpaus (samarbete med konståkningsklubbar)