Skrikande barn i fem dagar på semestern – Växjöbo krävde pengarna tillbaka
En kvinna som bor i Växjö vände sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) efter att ha fått delar av sin semesterresa förstörd.
Växjöbon och en medresenär bodde på ett turisthotell på Rhodos. Men efter en vecka flyttade en barnfamilj in i rummet bredvid och familjens lilla barn skrek mycket. Enligt Växjöbon var rummen mycket lyhörda och ”de stördes av konstant oljud från skrikande barn”.
Trots att hotellpersonalen lovade att Växjöbon skulle få byta rum tog det fem dagar innan så skedde.
Efter att ha nekats ekonomisk kompensation av resebolaget för obehaget som skriken orsakade, vände sig Växjöbon till ARN och krävde att hon skulle få fem dagars avdrag från totalpriset för den två veckor långa paketresan.
Researrangören motsatte sig kravet och förklarade för ARN att det visserligen var olyckligt att det tog så lång tid för hotellet att erbjuda ett rumsbyte, men uppgav även att det förhållandet att ”ett barn skriker på ett hotell inte är något som vare sig researrangören eller hotellet kan kontrollera”.
ARN går nu på resebolagets linje i tvisten. Enligt nämnden har Växjöbon inte lyckats bevisa att det var något fel på hotellrummet i förhållande till vad hon hade rätt att förvänta sig.