Annons

Slut på gratisparkerandet på ett 50-tal villagator i Växjö – se kartorna här

55 gator blir avgiftsbelagda när parkeringszon 2 utökas i stadsdelarna runt Växjö stadskärna. På samma gång höjs avgiften för månadskort för att få fler att välja bussen i stället för bilen.
– Kommunens gator ska inte lösa parkeringar åt enskilda villaägare eller flerbostadshus, säger Otto Lindlöf (S).
Växjö • Publicerad 11 april 2024
Flera gator utanför stadskärnan blir avgiftsbelagda från 1 juli i år.
Flera gator utanför stadskärnan blir avgiftsbelagda från 1 juli i år.Foto: Anna Karolina Persson

Från 1 juli gör kommunen ett flertal ändringar i parkeringsreglerna, vilket Smålandsposten rapporterat om tidigare. En av de stora nyheterna är att parkeringszon 2 utökas till att gälla på fler gator i stadsdelarna Söder, Väster, Norr och Öster.

Totalt är det 55 gator som blir avgiftsbelagda. För boende i områdena innebär det att de inte längre kommer att kunna parkera gratis på gatan utanför sin fastighet.

Annons

– Det är en del som använder gaturummet som sin parkeringsplats och då får de betala för sig. Det är inte kommunens skyldighet att lösa parkeringssituationen för en villa eller ett hyreshus, säger Per Sandberg, förvaltningschef på samhällsförvaltningen.

Även pendlare som har som vana att parkera i områdena får betala eller flytta på sig. Otto Lindlöf (S), ordförande samhällsbyggnadsnämnden, säger att det finns ett behov av en reglering för att förbättra trafiksituationen.

– Vi har sett efter att vi gjorde den förra utökningen av zon 2 att de som bor på gränsen upplever att många ställer sina bilar precis utanför zonen för att slippa betala. Då blir det kaos med mycket bilar, säger han.

Finns det inte en risk att man bara flyttar problemet längre ut?

– Det är klart det finns en risk i det men samtidigt tror vi att den nya avgränsningen kommer att göra att det blir för långt att gå och då kanske man i stället väljer vårt parkeringshus eller ställer sig på våra pendlarparkeringar och tar bussen in till stan. Vi har sett att det har blivit bättre på Söder sedan vi införde det där, att man hittar andra möjligheter.

Att införa så kallad boendeparkering, som många andra städer har till en betydligt lägre kostnad, har inte varit aktuellt, säger Otto Lindlöf (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Växjö kommun.
Att införa så kallad boendeparkering, som många andra städer har till en betydligt lägre kostnad, har inte varit aktuellt, säger Otto Lindlöf (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Växjö kommun.Foto: Jonas Engman

En läsare som berörs av förändringen har inte upplevt några problem med trafiksituationen i sitt bostadsområde. Kvinnan bor själv i en fastighet där det inte finns tillräckligt med parkeringsplatser till de boende.

"Kommunen hänvisar till tillgänglighet, framkomlighet och trafiksäkerhet. Bor själv på Väster och där är det inga problem med det. Känns som det enda de vill är att ha in ännu mer pengar från oss som bor i Växjö”, skriver den boende till Smålandsposten.

Från att ha stått helt fritt kan hon nu få betala 800 kronor i månaden för att parkera sin bil i sitt bostadsområde. För på samma gång passar kommunen på höja avgiften för 30-dagarsbiljetten i parkeringszon 2, från 650 kronor till 800 kronor.

I flera andra städer, exempelvis Jönköping, har man något som kallas boendeparkering. Det innebär att de som är folkbokförda i området får en rabatterad taxa jämfört med de som besöker området. I Jönköping ligger kostnaden på 250-300 kronor i månaden.

– Det är inget vi har tittat på att införa i dagsläget, säger Otto Lindlöf (S).

Annons

De här ökade intäkterna i parkeringsavgifter, vad ska de användas till?

– För det första gör vi regleringen för att vi ser ett behov. Vi har också under ganska lång tid haft en underfinansiering i parkeringsbudgeten. När vi nu gör regleringarna kommer vi förhoppningsvis få en parkeringsbudget i balans till 2025. Vi har en ganska stor verksamhet som finansieras av parkeringar och det handlar om grönyteskötsel, våra parker, vår infrastruktur och andra allmänna ytor, svarar Otto Lindlöf (S).

Förvaltningschefen Per Sandberg förklarar höjningen av 30-dagarsbiljetten med att det inte ska vara lönsammare att ta bilen in till stan än att åka kollektivt.

– Hade vi haft kvar den gamla taxan hade det varit billigare att ta bilen in till stan än vad det är att åka buss. Det blir ett incitament för människor att ändra sina vanor, säger han.

Det här gäller för parkeringszon 2

I parkeringszon 2 får man betala för att parkera vardagar mellan klockan 09.00 och 18.00. Kostnaden är 10 kronor per timme eller 40 kronor per dygn. Det går också att köpa ett månadskort (30-dagarsbiljett) för 800 kronor. I dag ligger det på 650 kronor.

30-dagarsbiljetten går att använda på valfri plats i parkeringszon 2, men du får inte stå på samma plats mer än 48 timmar. På vissa parkeringar inom parkeringszon 2 får man endast parkera i 3 timmar.

Avgift mellan klockan 9 och 18 är det som gäller i parkeringszon 2.
Avgift mellan klockan 9 och 18 är det som gäller i parkeringszon 2.Foto: Anna Karolina Persson
Anna Karolina PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons