Annons
Växjö

Sofia coachar företagen i hållbarhet

Att företagen har hållbarhetstänkande i sin affärsstrategi handlar inte bara om att uppfylla regler och certifieringar utan minst lika mycket om att vara attraktiv som arbetsgivare och att skapa nya affärsmöjligheter. Det menar hållbarhetscoachen Sofia Mårdh.
– Det lönar sig att vara proaktiv!
Växjö • Publicerad 4 maj 2023
Det lönar sig för företag vara proaktiv i sitt hållbarhetsarbete. Förutom att klara certifieringar så blir man dessutom attraktivare som arbetsgivare och kan skapa nya affärsmöjligheter, säger hållbarhetscoachen Sofia Mårdh.
Det lönar sig för företag vara proaktiv i sitt hållbarhetsarbete. Förutom att klara certifieringar så blir man dessutom attraktivare som arbetsgivare och kan skapa nya affärsmöjligheter, säger hållbarhetscoachen Sofia Mårdh.Foto: David Färdigh

Just nu pågår styrelseveckorna i Kronoberg. Arrangör är föreningen Styrelseakademin Sydost och huvudtemat denna gång är hållbara affärer. En av de medverkande föreläsarna är Sofia Mårdh, som i olika roller jobbat med hållbarhetsfrågor under lång tid och som sedan 2021 driver egna konsultföretaget Devolut.

– Jag kallar mig för hållbarhetscoach och hjälper företag att identifiera sin påverkan på miljön och att sätta hållbarhetsmål och aktiviteter som är integrerade med affärerna. Genom att ha koll på sina risker skapas också nya affärsmöjligheter.

Annons

Forskning visar enligt Sofia att företag som är ansvarstagande och syftesdrivna är mer lönsamma.

– Det attraherar kunder, gör företagen attraktiva som arbetsgivare, lockar investerare och skapar dessutom ett värde för samhället.

Att ha ett genomtänkt hållbarhetsarbete handlar enligt Sofia om att ha koll på vad som händer i hela näringskedjan.

– Allt från inköp och transporter till produktion och vad som händer hos slutkund.

Hur långt företagen har kommit i sitt systematiska hållbarhetsarbete skiljer sig från bransch till bransch.

– Vissa företag har kommit längre eftersom de tvingats på grund av upphandlingskrav eller olika regelverk. Men paniklösningar blir sällan bra. Det bästa och mest lönsamma för framtiden är att vara proaktiv. Att i god tid skapa och jobba fram en affärsstrategi där hållbarhet är integrerat och långsiktigt.

En annan framgångsfaktor är om hållbarhetsengagemanget är förankrat bland medarbetarna.

– Idéer får bättre spridning om de kommer underifrån istället för uppifrån. Hellre ”bottom up” än ”top down”!

Hållbarhetsperspektivet för företag har dessutom nu blivit ännu mer aktuellt genom införandet av CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive.

– Det är ett EU-direktiv som innebär att hållbarhetsarbetet numera ska ingå i förvaltningsberättelsen. Syftet är att ge ökad transparens. Hur företagen jobbar med hållbarhetsfrågor ska redovisas svart på vitt och man ska kunna gå in och kolla om målen uppfylls och även kunna jämföra med andra företag.

Annons

Praxis för hur företagen ska redovisa sitt hållbarhetsarbete håller på att utformas.

– Det kommer finnas en särskild instruktion för hållbarhetsredovisning, benämnt ESRS.

Sofia är Kronobergs första utbildade certifierade Impact Auditor med rätt att verifiera organisationers hållbarhet enligt den nya standarden ISO26000. Hon tror att direktivet innebär en höjd ambitionsnivå och ger en skjuts framåt i hållbarhetsfrågorna.

– Ibland har man talat om green-washing, att det är vackra ord utan handling, men här blir det green-action!

Här saknas innehåll

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons