Sören utforskar och berättar om vinylskivans historia
Sörens upptäckt av musik sammanfaller med uppväxtåren i Sverige. Hans pappa var nämligen ambulerande läkare och jobbade i flera år i orter som Sorsele, Lycksele och Eskilstuna.
– Ett starkt minne är från när jag besökte en skivbutik i Eskilstuna och fick se skivomslaget till Iron Maidens Killers. Jag blev knockad direkt. Bilden på ”Eddie” var perfekt för att sätta igång en ung killes fantasi.
Första vinylskivan var dock Kiss The Creatures of the night.
– Den fick jag av en kompis. Ett slitet exemplar som jag spelade om och om igen.
Var det hårdrock som gällde?
– Ja, i början av 80-talet var det hårdrock eller synt som gällde. Min bror var syntare men jag gillade hårdrock. Det blev mycket svensk hårdrock, bland annat Heavy Load och Europe.
Vinylskivor fanns alltid överst på önskelistorna inför julaftnarna och födelsedagarna, och dessutom gällde det att vara taktisk.
– Jag och en kompis samarbetade. Vi såg till att vi inte önskade samma skivor utan fick olika favoriter som vi sedan kunde dela och spela av till varandra.
I slutet av 80-talet inledde CD-skivan sitt segertåg och vinylskivan förpassades allt mer ut i kulisserna och hamnade så småningom i backar på loppisar. Även om Sören köpte CD-skivor slutade han aldrig med vinylskivor.
– Nej, till skillnad från många andra slängde jag inte mina vinylskivor. På 90-talet köpte jag tvärtom mängder med begagnade vinylskivor. De gick ofta att köpa för 10 eller 20 kronor styck, exemplar som idag räknas som rariteter och som är svåra att få tag på.
Någon gång runt 2005 återväcktes successivt intresset för vinylskivan och idag är den hetare än på mycket länge. De flesta artister släpper numera en upplaga på vinyl och såväl äldre som yngre musikälskare står i kön när det är skivsläpp. Utvecklingen gläder Sören, som dock ifrågasätter prissättningen.
– Det är synd att vinylskivan blivit en lyxprodukt. Ofta kostar en vinylskiva uppemot 400-500 kronor. Det motsvarar inte produktionskostnaden utan snarare känns det som att branschen sätter ett högre pris bara för att det är en fysisk produkt i kontrast till den streamade musiken. Jag hade önskat att vinylskivan var billigare så att fler kunde upptäcka och köpa skivorna.
Vad är tjusningen med vinylskivor?
– Helheten! Musiken i kombination med texterna och bilderna på konvolutet skapar en fysisk närhet till musiken. När du lyssnar kliver du in i en egen värld. Ta exempel Kiss Alive 2. När du lyssnar på skivan och samtidigt ser det stora konsertbilden så är det som att du sugs in i det magiska konsertögonblicket.
Sören inte bara lyssnar utan skriver och föreläser om vinylskivor. 2018 kom boken Allt om vinyl, som tryckts i flera omgångar och nu är inne på sin femte upplaga. Det stora intresset har också resulterat i en föreläsningsturné som i lördags tog honom till Växjö och Bergendahlska gården.
– Med utgångspunkt från boken berättar jag om vinylskivans historia, från Edisons uppfinning 1877 som gjorde det möjligt att lagra ljud till de första musikinspelningarna på 1920-talen och vinylskivans storhetstid 1967-1982, med Beatles Sgt pepper´s som startskott och Michael Jacksons Thriller som slutpunkt.
Hur ser du på vinylskivans framtid?
– Den kommer att finnas kvar länge. Genom åren har det gjorts många försök att ta död på och dödförklara vinylen, men den har alltid överlevt!
Sören Genefke
Aktuell: Dansk musikälskare, vinylsamlare, författare och föreläsare som besökte Växjö och Bergendahlska gården i lördags för att berätta om ”Vinylskivans historia”.
Tjusningen med vinylskivor: Helheten! Det fysiska formatet med musiken, låttexterna och bilderna skapar en speciell närhet till musiken.
Vinylskivans storhetsperiod: 1967-1982. Från Beatles Sgt Pepper´s till Michael Jacksons Thriller.
Första egna vinylskivan: Kiss Creatures of the Night.
Uppväxt i Sverige: Bodde i Sverige under ungdomsåren 1977-1984.
Svenska favoritartister: Jag lyssnar mycket på svensk musik. Några favoriter är Europe, Entombed, Opeth, Lisa Ekdahl och Bo Kaspers Orkester.