Statstjänsteman tar kommunen till domstol över p-bot
I mitten av april parkerade en statstjänsteman sin bil på Nortulls parkering i centrala Växjö. Han betalade med sitt kort i p-automaten. Men efter avslutad arbetsdag hittade han en böter på 400 kronor under vindrutetorkaren.
Vid en närmare kontroll visade det sig att han tryckt på nollan istället för bokstaven O när han skrivit in bilens registreringsnummer. Han hade alltså av misstag skrivit fel registreringsnummer, därav boten.
Statstjänstemannen anser att kommunens betallösning är otydlig och det är lätt att göra misstag. Ett systemfel, anser han.
Han försökte få Polismyndigheten att riva boten, men fick nej.
Det ska vara rätt taxa, rätt avgift och rätt fordon för att parkeringsvakten ska kunna genomföra sin kontroll. Det har parkören själv ansvar för, påpekade Polismyndigheten i sitt avslag.
Nu har han tagit saken vidare till domstol. Väl där slog tingsrätten fast att de ”anser inte att det är visat att betalningssystemet i förevarande fall skulle varit bristfälligt avseende tydliga instruktioner och lättillgängligheten för att kunna genomföra en korrekt betalning”.
Tjänstemannen håller inte med och är inställd på att överklaga beslutet till Göta hovrätt.