Var på väg att hamna i Växjö – nu får 1 600 lämna jättefabriken
När Northvolt för sju år sedan skulle besluta om var deras nya gigantiska batterifabrik skulle byggas i Sverige bjöds både Växjö och Uppvidinge kommuner in av företaget för att konkurrera om etableringen. Dessutom anmälde sig Ljungby kommun på egen hand. Batterifabriken skulle innebära tusentals nya jobb men valet föll på Skellefteå med verksamhet även i Västerås och Stockholm.
Den senaste tiden har det stormat kring Northvolt, både ekonomiskt och med mystiska dödsfall bland personalen. Under måndagen meddelade Northvolt att 1 600 personer måste lämna förtetaget. Det handlar om 1 000 anställda i Skellefteå, 400 i Västerås och 200 i Stockholm. Företaget menar att de behöver vidta åtgärder som svar på motvinden på fordonsmarknaden.
”Vi behöver nu fokusera all energi och investeringar på vår kärnverksamhet” och ”De beslut vi tar i dag, hur tuffa de än är, är nödvändiga för Northvolts framtid”, skriver Northvolts vd Peter Carlsson i ett pressmeddelande.
Han växte upp i Växjö och gick sin gymnasieutbildning på Teknikum. Han utsågs till Årets ekonomisvensk 2020 av nyhetsmagasinet Fokus och under 2021 sommarpratade han i Sveriges Radio P1. Innan karriären på Northvolt har Peter Carlsson bland annat varit logistikchef för elbilstillverkaren Tesla.
Bolaget har beslutat att avbryta expansionen av batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå, dra ner tempot i utbyggningen av Northvolt labs i Västerås och minska storleken på den administrativa verksamheten i Stockholm.