Växjöbo i tvist – dyr Toyota behövde byta motor direkt
En Växjöbo köpte i våras en begagnad Toyota från en bilfirma i Göteborgstrakten. Bilen med årsmodell 2017 kostade 215 000 kronor men bara ett par veckor efter köpet uppstod problem.
Mannen upptäckte nämligen ett knackande ljud från motorn och när han lämnade in bilen på en auktoriserad verkstad i Växjö konstaterades att hela motorn behövde bytas ut.
Växjöbon vände sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och yrkade att han skulle få häva det misslyckade bilköpet. Han förklarade att han ”blivit lurad” eftersom han endast hade hunnit använda bilen i 14 dagar. Därefter har den blivit stående på verkstaden i många månader i väntan på åtgärd.
Bilfirman förklarade i sitt svar till ARN att det inte fanns några anmärkningar alls på motorn vid den senaste besiktningen och att företaget nu väntar på en ersättningsmotor.
ARN beslutar nu att Växjöbon inte har rätt att häva bilköpet och få pengarna tillbaka. Enligt konsumentsköpslagen har ”säljaren i första hand rätt att avhjälpa ett fel” och bilfirman ska därför – enligt ARN – kostnadsfritt stå för motorbytet och erbjuda Växjöbon en lånebil under väntetiden.