Växjöbo som fick hemresan förstörd nekas ersättning
En kvinna från Växjö som förra hösten var på utlandssemester drabbades av stora omkostnader vid hemresan när hotellpersonalen inte kunde hitta hennes pass, som hon enligt reglerna hade lämnat ifrån sig vid incheckningen.
Växjöbon valde att ta sig till flygplatsen utan pass men nekades att flyga hem med endast sin biljett och legitimation. Senare hittade hotellpersonalen det inlåsta passet och hon tvingades åka tillbaka till hotellet och därefter boka en ny flygbiljett hem.
Kvinnan uppgav i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att hennes försäkringsbolag vägrade betala ut någon kompensation för omkostnaderna – en extra flygbiljett och transferkostnader – trots att hon hade en försäkring med ”maximalt reseskydd”.
Nu går ARN på försäkringsbolagets linje i tvisten.
Bolaget förklarade att Växjöbons försäkring helt enkelt inte täckte pass som var inlåsta på hotell och ARN håller – efter att ha granskat försäkringsvillkoren – med om den bedömningen.
Växjöbon får därmed inte en krona i ersättning efter pass-strulet.