Växjöbo tar strid om knäckt julgran
En Växjöbo beställde en julgran från ett företag via internet och den levererades för någon vecka sedan till villan på Söder. När kvinnan kom hem upptäckte hon dock att granen – som låg slängd på carporten utanför villan – hade flera brutna grenar och därför inte var ”så fin”.
Men när hon kontaktade företagets kundtjänst och reklamerade granen uppstod problem. Enligt Växjöbon vägrade företaget både att återbetala de 681 kronor som granen hade kostat och de ville inte heller leverera någon ny, felfri, gran.
Växjöbon skriver nu i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att företaget hävdade att hon var tvungen att reklamera granen senast klockan tolv dagen efter leveransen. Hennes reklamation hade inkommit klockan 17 dagen efter, det vill säga fem timmar för sent enligt företagets krav.
Kvinnan hoppas nu att ARN ska besluta till hennes fördel i gran-tvisten eftersom hon anser att hon reklamerade varan inom skälig tid enligt konsumentköplagen.