Växjöfamilj tog strid – hotellbuffén innehöll nästan bara fläsk
En familj från Växjö var i somras på en veckas solsemester vid Medelhavet. Resan kostade drygt 20 000 kronor för fyra personer och då ingick hotellets all inclusive-buffé.
Men familjen var inte alls nöjd med utbudet på buffén och anmälde researrangören Ving till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Familjen uppgav i sin anmälan till ARN att hotellbuffén var ”enahanda” och av de dagliga fyra maträtterna innehöll tre alltid fläskkött, vilket ingen i familjen äter. Den dåliga hotellmaten innebar att familjen i stället fick äta på andra restauranger i området vilket innebar fördyrade matkostnader på cirka 5 000 kronor. Det beloppet yrkade man att Ving skulle betala tillbaka.
Ving motsatte sig kravet och förklarade i sitt svar till ARN att två av deras guider hade provsmakat buffén och fann att den levde upp till bolagets krav, bland annat var salladsbuffén mycket bra och det fanns även kalkon på menyn. Under den aktuella veckan fanns det även lamm- och fiskrätter att välja på, enligt Ving.
ARN gör nu tummen ner för familjens krav på ersättning. Familjen har ”inte gett in någon bevisning för att maten som tillhandahölls på hotellet inte motsvarade vad som framgick av beskrivningen av resans innehåll”, skriver ARN i sitt beslut.