Växjöföretaget Boards on Fire är redo för nästa steg
Det Växjöbaserade företaget Boards on Fire erbjuder en molnbaserad abonnemangstjänst som digitaliserar den dagliga styrningen ute på arbetsplatserna, visualiserar mål och nyckeltal samt skapar ökad delaktighet hos medarbetarna.
– Vi hjälper företagen att visualisera styrning och förändringsarbete. Informationsflödet sker i realtid på mobilen, datorn eller via storskärmar på väggar istället för framför en suddig whiteboard i ett instängt konferensrum.
Konceptet skapades av IT-trion Ola Karlsson, Gabriel Svenneberg och Filip Lendahls. För att ta in mer kapital och kunna nå ut till en större marknad slog de sig samman med Mats Ekenstam och Ronny Andersson, båda näringslivsprofiler med erfarenhet att bygga företag. Satsningen har varit framgångsrik och steg för steg har Boards on Fire kunnat knyta flera tungviktare som kunder, exempelvis Nordic Nest, Väderstad, Micropower och Holtab.
– Vi har även avtal med två stora bilkoncerner och flera internationella industrikoncerner, berättar Mats.
Just process- och tillverkningsindustrin är en viktig målgrupp för Boards on Fire.
– Industrin har tidigare varit väldigt analog men nu sker en stor förändring i samband med det pågåendet generationsskiftet på ledning- och ägarnivå. Man ser värdet och nyttan i att använda digitala verktyg för att effektivisera informationsflödet och styrningen av den dagliga verksamheten.
Boards on Fire ser en växande efterfrågan på sina tjänster och för att möta behoven har företaget byggt upp en ny vässad organisation.
– Vintern 2022 gjorde vi en nyemission. Vi sålde tio procent av företaget och fick in fem miljoner på mindre än tre månader. Med det kapitalet har vi kunnat växa med fler medarbetare och flyttat in i nya stora lokaler i Icon-huset, vilket gjort oss ännu attraktivare som arbetsgivare.
Boards on Fire har i dagsläget 16 anställda, en personalstyrka som innefattar såväl programmerare som säljare.
– Vi har en bra mix av kompetenser i företaget och fler nyanställningar är aktuella. Tillsammans kompletterar vi varandra på ett härligt sätt. Det känns fantastiskt lustfyllt, konstaterar Mats.
Med den nya organisationen på plats är målet att ta nästa steg på tillväxtresan.
– Vi märker tydligt att marknaden svarar och vi har flera stora kunder på väg in under 2023.
Vad har ni satt för målsättning 2023?
– Rent affärsmässigt siktar vi på att tredubbla våra abonnemangsintäkter innan året är slut.