Växjöföretaget firar 20-årsjubileum: ”Vi är specialister på människor”
Rätt person på rätt plats. Det kan låta som en klyscha men är kärnan i uppdraget hos ett rekryterings- och bemanningsbolag. I Växjö finns idag ett 30-tal företag i bemannings- och rekryteringsbranschen, bland annat 20-årsjubilerande Maxkompetens. Medan många profilerar sig som specialister inom olika områden så beskriver Jonas och Hanna Maxkompetens som ett företag som jobbar brett och djupt.
– Vi är specialister på människor snarare än branscher.
Hur går en rekrytering till hos er?
– Vi tar avstamp i en värdegrundsanalys som är unik för respektive kundföretag. För att nå det bästa resultatet är det viktigt att känna bolaget, allt från att ha bra kunskap om varumärket och värdegrunden till hur det fungerar socialt och praktiskt på arbetsplatsen. Därefter kan vi annonsera tjänsten, göra ett CV-urval och genomföra djupintervjuer med kandidaterna.
Jonas och Hanna betonar värdet av att jobba långsiktigt och att kunden ser Maxkompetens som en HR-partner.
– En framgångsfaktor för oss har varit att vi följer med företaget både när det gungar uppåt och nedåt i konjunkturen.
De senaste sju-åtta åren har antalet fakturerade kundkonton hos Maxkompetens i Växjö halverats men samtidigt har omsättningen fördubblats.
– Vi får fler uppdrag men på färre antalet kunder. Det är ett resultat av att vi jobbar nära bolagen som deras HR-partner. Att bygga långsiktiga relationer har gjort att vi ökat i både förtroende och omsättning.
I dagens läge är det huvudsakligen kandidaternas marknad, vilket gör att de kan välja och vraka mellan olika arbetsgivare. Och vad som gör ett jobb attraktivt handlar ofta om helt andra saker än lönenivån framhåller Jonas och Hanna.
– Det som gör en arbetsgivare attraktiv idag handlar mycket om miljömedvetande, socialt ansvarstagande och transparens. Arbetstagarna vill vara delaktiga och ha löpande information om hur det går. Något som blivit allt viktigare är också flexibilitet. Särskilt efter pandemin märkte vi tydligt att man vill ha valfriheten att kunna växla mellan att jobba på kontoret eller hemifrån. Den nya generationen på arbetsmarknaden vill ha mer frihet. Det är snarare prestationen än närvaron som ska mätas.
Hur gör ni när ni rekryterar personal till er själva?
– Det är en väldigt inkluderande process där alla på kontoret deltar. För oss är det viktigt att man trivs med en öppen dörr-policy, där vi inte har individuella bonusar utan gemensamma kontorsmål, att vi tränar tillsammans på arbetstid två gånger i veckan och är måna om att utmanas och utvecklas som grupp.
Söker ni folk just nu?
– Dyker det upp rätt person så är alltid tillfället rätt. Just nu ser vi fram mot att förstärka vårt team med en konsultchef och en rekryteringskonsult.
MISSA INTE VÅRT ERBJUDANDE!