Annons

Växjöföretaget inför fyradagarsvecka: ”Länge varit en vision och en målsättning”

Växjö • Publicerad 9 april 2024
Salty Communication i Växjö ska införa fyradagarsvecka.
Salty Communication i Växjö ska införa fyradagarsvecka.Foto: Pressbild

Det har länge varit förslag på att göra arbetsveckorna kortare. Nu sker den första omfattande pilotstudien om fyradagarsvecka i Sverige och ett av företagen som deltar är Sally Communication i Växjö.

Från och med den 1 september kommer företagets anställda att börja arbeta 32 timmar i veckan, istället för de vanliga 40. Studien varar i sex månader och kommer sedan att utvärderas med målsättningen att permanenta det nya arbetssättet.

Annons

– För oss på Salty Communication har 4-dagarsveckan länge varit en vision och en målsättning. Steget har dock alltid känts stort och vi har inte vetat exakt hur vi ska gå till väga. Men när vi fick nys om studien och förstod att vi kan få göra det tillsammans med andra, med stöttning längs vägen och dessutom med mätbara resultat så blev beslutet enkelt, säger hannes Fridolfsson, vd och medgrundare.

Studien organiseras av 4 Day Week Global som genomfört flera liknande studier internationellt. Sally Communication tror att fyradagarsveckor kan vara ett framgångsrecept för dem och att det blir ett sätt för dem att som liten byrå hävda sig mot större arbetsgivare i en rekryteringssituation.

De anställda kommer att få 100 procent av lönen för 80 procent av arbetstiden. Företaget kommer att genomföra effektiviseringsåtgärder, däribland att automatisera vissa processer, eliminera tidsspill och standardisera arbetsrutiner.

– Detta är något vi tillsammans med våra kollegor har eftersträvat under en längre tid. Därför känns det extra roligt att vi tillsammans med 4 Day Week nu kunna genomföra det här projektet för vår personal. Jag har sett fram emot denna dag länge, säger Evelina Göthberg, medgrundare av Salty Communication.

MISSA INTE!

Här saknas innehåll

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons