Annons

Växjöföretaget som vill optimera Sveriges godstransporter

Växjö • Publicerad 12 januari 2024
Att optimera godstransporterna och undvika att köra med tom last främjar både ekonomin och miljön, säger Mattias Nyberg och Linus Trulsson, produktchef respektive vd på Logic Link. Här tillsammans med Rasmus Lönnborg, transportledare på C3C Engineering.
Att optimera godstransporterna och undvika att köra med tom last främjar både ekonomin och miljön, säger Mattias Nyberg och Linus Trulsson, produktchef respektive vd på Logic Link. Här tillsammans med Rasmus Lönnborg, transportledare på C3C Engineering.Foto: David Färdigh

Logic Link är Växjöföretaget som vill optimera Sveriges godstransporter. Metoden är en digital plattform där åkeri- och transportföretagen kan byta godslaster med varandra och därmed slippa köra med ledig kapacitet.

– Att köra med tom last är en förbrukad resurs, säger Mattias Nyberg, produktchef på Logic Link.

Annons

Företagen inom åkeribranschen är både konkurrenter och samarbetspartners. När det uppstår under- eller överkapacitet på vissa transportlinjer så samverkar ofta företagen och byter transporter med varandra, vanligtvis genom telefon- och maillistor via transportledarna. För att underlätta och optimera det här utbytet har Växjöföretaget Logic Link via inkubatorn C3C Labs utvecklat en oberoende och användarvänlig digital plattform.

– Åkerierna lägger ut lediga pallplatser på plattformen. På en Sverigekarta kan man enkelt se var det finns ledig kapacitet och boka med varandra.

Mattias beskriver det som att ett ”community-tänkande”, där åkeriföretagen ges möjlighet att bättre pussla ihop och optimera sitt samarbete.

– I dagsläget har vi drygt 600 användare. Tanken är att få med så många som möjligt av de 12 000 åkeriföretag som finns i Sverige. Vi tänker oss Logic Link som åkeribranschens svar på Hemnet.

Ett steg på vägen är det samarbetsprojekt som Logic Link nyligen startat med tio transportföretag. Under nio månader ska de aktörerna får vara med att utforma och utveckla plattformen samt utöka nätverket.

– Vårt mål är att vi under den perioden ska fördubbla antalet användare från dagens drygt 600 till 1200.

Hur är affärsidén för er som förmedlare av plattformen?

– Vi kommer att på sikt ta ut en avgift för varje bokad transport alternativt att transportföretagen tecknar ett abonnemang med en fast avgift.

Responsen från åkeri- och transportföretagen har varit positiv konstaterar Mattias, men att ställa om och ändra beteende är samtidigt en process som tar tid.

– För transportledarna innebär det här delvis ett nytt arbetssätt. Vi vill övertyga dem om att plattformen både underlättar och effektiviserar deras arbete.

Annons

Att optimera transporterna ger både samhällsekonomiska och miljömässiga vinster framhåller Mattias. Lastbilstrafiken i Sverige släpper, enligt Naturvårdsverket, årligen ut 2,6 miljoner ton koldioxid, vilket motsvarar cirka sex procent av de totala utsläppen.

– Det effektivaste sättet för ett åkeriföretag att påverka sina utsläpp är att undvika onödiga transporter. Att köra med tom last är en förbrukad resurs.

MISSA INTE VÅRT ERBJUDANDE!

Här saknas innehåll

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons